måndag 13 juli 2009

¤ Sicus ferrugineus

.
Fascinerande flugvärld, ja insektsvärld också, ja ... gäller ju allt förstås. Men nu var det flugor.

Gick i hagen bland blommor och blader, och detta oerhört rika insektsliv som jag inte ens kan börja referera till, för då når detta inlägg aldrig sitt slut ;-9. Men oj vad jag halkar in på stickspår. Jag börjar från början.

Jag gick i hagen bland tuen blommor och många insekter. Plötsligt ser jag någon hända. Blixtsnabbt tycks "någon" attackera en humla som samlar pollen på en johannesörtsblomma.

Det går så fort, jag hinner knappt se vad som händer. "Något" flyger direkt på humlan, något som är mycket mindre och alltså inte är ute efter ett byte, det tror jag inte på. De faller båda till marken, tumlar runt kanske en hel sekund, och så flyger båda därifrån åt var sitt håll.

Humlan försvinner, och "något" flyger och sätter sig på en johannesört. Försiktigt närmar jag mig samtidigt som jag försöker ta identifieringsfoton. Tre foton hinner jag ta, innan den också flyger bort och försvinner.



Vad är det för något? En fluga?

Ja, en stekelfluga! Det här "luktar äggläggning" på långt håll. Tur att internet finns! Så mycket tillgänglig kunskap! Om man vet hur man gör. Själv brukar jag få snirkla mig fram utmed olika ledtrådar. Yes! Det gick!

Det kan inte vara någon annan än Sicus ferrugineus (svenskt namn saknas). En stekelfluga som lägger sina ägg på humlor, som sedan flyger hem till boet med äggen och där utvecklas sedan larverna. De foton jag finner, ser ut att stämma, och jag finner inga andra foton på närstående arter som ser likadana ut.
Så, ja, jag tror på Sicus ferrugineus. Men säker kan man aldrig vara. I alla fall inte jag. Jag är ingen expert, men jag lär mig, mer och mer, hela tiden.

Inga kommentarer: